Jag kan börja med att säga att jag inte brukar konsumera American Apparels produkter. Jag vet att de finns, men ser mig inte som deras kund. Senaste veckan har de dock seglat upp i medvetandet i alla möjliga kanaler.

Först kom de sexistiska bilderna som visade hur företaget säljer samma skjorta till män respektive kvinnor. Bilder som hos mig skapade avsmak. Nyhetsrapporteringen var hård, men spridningen enorm, såväl i etablerade som sociala medier.

Så kom den intressanta artikeln i SvD som lyfter fram boken ”Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator” som American Apparels marknadschef Ryan Holiday skrivit. Här beskriver han hur man till exempel kan utnyttja hat som strategi för effektiv marknadsföring. Att man kan skapa stötande reklam som sedan får viral spidning och uppmärksamhet. Jag inser till min förskräckelse att det sannolikt fungerar för att öka deras försäljning.

Som kommunikatör och marknadsförare vet jag att alla hela tiden försöker hitta effektiva metoder för att nå igenom buset. Jag gör det själv dagligen. Och jag förstår att American Apparel är medvetna om riskerna för varumärket när man genomför saker i syfte att uppröra.

Jag är dubbelt upprörd. Usch för den vidriga sexism som American Apparel utnyttjar. Och usch och fy för deras manipulativa, om än fungerande, marknadsföringsstrategi.

Jag har gått från att passivt inte vara kund till att aktivt ogilla företaget. American Apparel har etsat sig fast som något jag tycker illa om.